Innehållet är viktigt

När jag gick ut till postlådan och hämtade dagens tidning så möttes jag av ett kliniskt rent och fräscht omslag. En rubrik mitt på sidan, ingen bild. Det var något annorlunda, väckte nyfikenhet. Nya Svenska Dagbladet. Det är antagligen en engångsföreteelse med ett sådant omslag just i dag. (Kanske att det enbart var till prenumeranter.) Men det är intressant hur lätt det är att överraska läsaren, få läsaren nyfiken att börja bläddra i tidningen.

Vi lever i ett informationssamhälle och möts dagligen av nyheter och budskap. Spännande att se vad som händer när man skär bort material och låter det vara nästan tomt.

Omslaget är viktigt, men det är ju själva innehållet vi vill åt. Och för att papperstidningen ska överleva när man så lätt uppdateras med nyheter och övrig information på nätet krävs ett mer fördjupande och analyserande material.

Så här skriver SvD om sin nya satsning: ”Ambitionen är att göra en mer relevant papperstidning som har en tydligt fördjupande och analyserande roll jämte de snabbt uppdaterade digitala kanalerna.”

Precis. Exakt.

SvD

Omslaget på dagens nya SvD.

Publicerad i Uncategorized

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*